In welk bedrijf is “verkoop” geen rode draad? Iedere organisatie is op een bepaalde wijze afhankelijk van inkomsten en daarmee verkoop en omzet (subsidies zijn immers ook inkomsten).
Maar wie is uw klant? –
En het behoud van afname en tevreden klanten zijn tegenwoordig ook echt niet meer vanzelfsprekend. Er is voldoende keuze, zeker in een markt waar meerdere aanbieders strijden voor een plaats in het marktsegment. Klanten kiezen vaak voor de scherpe aanbieding, of gaan voor de werkelijk toegevoegde waarde van het product of dienst. En daarmee wordt het steeds belangrijker dat u zich als organisatie weet te onderscheiden van de concurrent.
Wat is een klant –
Verkooptrainingen en coaching –
- Leer uw klant kennen, uw klant staat centraal,
- Echt leren luisteren en begrijpen,
- Afstemmen op de behoeften van uw klant,
- Mee willen denken, willen helpen,
- Out of the box kunnen denken,
- Echte oplossingen kunnen bieden,
- Tijd en geld besparen,
- Maatwerk leveren, flexibel blijven,
- Initiatief nemen,
- Uw klant durven te verrassen op positieve wijze,
- Keuze stress voorkomen,
- Vertrouwen bieden, afspraak is afspraak,
- Zekerheden bieden, werken aan garanties,
- Uw beperkingen en grenzen kennen en onderbouwd kunnen aangeven,
- Meer durven bieden, iets extra’s, service…
En als het om sociale vaardigheden gaat:
- De klant welkom laten zijn,
- Vriendelijk en toegankelijk zijn,
- De klant kennen, ook bij naam,
- Verantwoordelijk voelen voor de klant,
- Volledige aandacht geven,
- Respect en aandacht kunnen bieden,
- Er zijn geen lastige klanten,
- Aandacht en respect tonen,
- Begrip tonen en kunnen complimenteren,
- Duidelijk kunnen zijn,
- En van uw klant blijven leren,