Managementcoaching

Managementcoaching Is bedoeld voor u als projectmanager, directeur, teamleider, coördinator, manager, adviseur of afdelingshoofd en wanneer u een organisatie, een businessunit, een eigen bedrijf of een afdeling leidt.

Waarom heet het hoofd van een honkbalteam de manager en heet het hoofd van een basketbalteam coach? Iets om over na te denken, niet waar?

Toch kunnen we u vertellen dat er hele duidelijke verschillen zijn in de twee sporten, vooral de manier waarop de spelers gecoacht en aangestuurd worden tijdens de wedstrijd.

Coachen heeft te maken met onderwijzen, het leren. Managen heeft te maken met controle, regie houden.

Coaching gaat over verkennen, faciliteren, partnerschap, op lange termijn verbeteren en mogelijkheden/ kansen. Alhoewel we deze verschillende rollen wel nodig hebben in het managen van het team. In het bedrijfsleven, moeten we zowel coach als manager kunnen zijn.

Managing impliceert een meer directieve, taakgerichte stijl die alleen onder bepaalde voorwaarden worden gebruikt. Het produceert meestal de beste resultaten in een crisissituatie, wanneer iemand de taak nooit eerder heeft gedaan, of wanneer ze hebben weinig of geen vertrouwen in hun vermogen om het gedaan te krijgen.

Doel

  • Beter profileren als leidinggevende,
  • Ontdekken van een persoonlijke leiderschapsstijl,
  • Een meer ontwikkelde coachende stijl van leidinggeven,
  • Meer grip op de sterk veranderende situaties op de werkvloer, zoals bijvoorbeeld een reorganisatie,
  • Inzicht in de sterke en minder sterke kanten,
  • Meer balans tussen de inhoudelijke kant van een functie en het behouden van de helikopterview?
  • Deskundiger en bekwamer kunnen adviseren, met een duidelijk doel met adviezen die in overeenstemming zullen zijn met de belangen van de organisatie,
  • In staat zijn de teamleden te motiveren,
  • Zicht krijgen op en ontwikkelen van eigen competenties op het gebied van leidinggeven,
  • Adequaat voeren van slechtnieuws –, beoordelings-en functioneringsgesprekken,
  • Om kunnen gaan met stressvolle situaties,
  • Een gesprekspartner kunnen zijn voor de teamleden over praktijksituaties en de aanpak ervan,
  • Een eerlijk inzicht hebben in eigen kunnen; Ontwikkeling en carrière,
  • Balans vinden in controleren en delegeren,
  • Oplossingsgericht kunnen dealen met conflictsituaties,
  • Timemanagement  kunnen integreren in dagelijkse uitvoering van werkzaamheden,
  • Het overbrengen van het gezamelijke doel op teamleden en het verkrijgen van committent,
  • Situationeel  kunnen leidinggeven,
  • Meer bezieling vinden in werk en leven.

wpb4e11557_01_06